Time Flies - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Liz Moonen - WaarBenJij.nu Time Flies - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Liz Moonen - WaarBenJij.nu

Time Flies

Door: Liz Moonen

Blijf op de hoogte en volg Liz

20 Februari 2014 | Duitsland, Berlijn

Halloooo daar ben ik weer! :)

De eerste twee weken zijn al bijna om. Wat is dat snel gegaan!!
Ik was bang dat ik me af en toe alleen zou voelen of dat ik de avond niet door zou komen,maar dat is helemaal niet het geval. De avonden vliegen voorbij!
Het facetimen is echt een geweldige uitvinding, het is net alsof mijn vrienden en familie bij mij in Berlijn zijn hihi. Ik heb zelfs een keertje met Oma Tiny vanuit de Hamboskliniek gefacetimed, zo leuk!

De eerste twee weken was het meteen super druk op het werk. Het plan van aanpak moest geschreven worden en ik moest mij gaan verdiepen in het risicomodel ze hier mee werken.
Dat was makkelijker gezegd dan gedaan! Het model is zo complex, het is onmogelijk om dat in een paar dagen te snappen. Alle verslagen en documenten moeten in het duits geschreven worden, dat vind ik nog wel een beetje moeilijk. Praten gaat overigens wel heel goed! :)
De collega’s zijn super aardig en behulpzaam. Het is alleen jammer dat er verder bij ons op de afdeling geen medewerkers of stagiaires van mijn leeftijd zijn. Contact leggen vind ik sowieso best moeilijk; in de flat kom je alleen weleens iemand tegen bij het in- en uitstappen in de lift. Tot nu toe heb ik trouwens alleen maar chinezen gezien! Als alle administratie rond is bij DB dan worden we ook ingeschreven bij een Praktikantenprogramma. Dan zal ik vast snel wat mensen leren kennen!

De eerste week heb ik vooral de buurt in Wedding een beetje verkend en de laatste puntjes op de i gezet wat betreft mijn kamertje. Er is hier zelfs een Ikea dus dat was zo gepiept.

Toen brak het weekend aan. Zaterdags heb ik geprobeerd uit te slapen, ik was helaas al om 9u wakker! Toen heb ik besloten dat ik een stukje zou gaan joggen. Dat was tevens mijn goeie voornemen. In het gedeelte Tempelhof zou een groot park liggen waar je meerdere sporten kon beoefenen. Daar zou ook een soort cooperbaan zijn; perfect! Vol goede moed stapte ik in de metro richting Tempelhof. Zo heette de halte, dus dat zal ik vast makkelijk vinden! Achteraf had ik toch maar beter even op de kaart kunnen kijken. In Tempelhof zelf leek het wel uitgestorven en alle mensen die ik tegenkwam hadden nog nooit van een groot (sport)park gehoord. Ik besloot maar gewoon te beginnen met rennen en zou kijken waar ik uit kwam. Gelukkig kwam ik ga 10 minuten een ander kleiner parkje tegen met een grote vijver, waar ik eindelijk mijn goede voornemen kon voortzetten ;)

Op de terugweg bleek ik kort in de buurt te zijn bij Checkpoint Charlie. Ik was hier nog niet geweest dus besloot ik daar nog maar even heen te joggen. Hoewel er veel mensen zijn die vinden dat CPC niks voorstelt vond ik het super interessant! Overal zijn stukken van de Berlijnse Muur opgehangen en hangen een soort posters met informatie over de tijd dat CPC nog echt werd gebruikt als grensovergang. Er stonden twee verklede ‘grenswachters’ waar je mee op de foto kon. Dat momentje kon ik natuurlijk niet laten schieten. Uiteindelijk ging ik naar huis met bijna 30 foto’s in verschillende poses (dat hoorde er volgens de ‘grenswachters’ bij). Het was echt een leuke en interessante middag met als hoogtepunt iets waar ik het vorige verslag mee heb afgesloten: ik heb eindelijk een Berliner bol gevonden!! Dat heet hier Pfannkuchen en is meestal met een soort wit glazuur in plaats van suiker.
Het was heerlijk maar ik kan nou niet zeggen dat het super veel lekkerder was dan in Nederland.

Zondags heb ik gechillt en gepoetst en daarna ben ik samen met Guido, de andere stagiaire van mijn opleiding, naar het DDR museum geweest. Het was een erg leuk museum, eigenlijk een soort ‘doe-museum’. Ik had wel verwacht dat het wat meer ging over de geschiedenis van de muur. Uiteindelijk ging maar een klein deel over de muur en de rest meer over hoe de mensen in Oost Duitsland vroeger leefde. Je kon in een echte Trabi zitten en er was een soort huis nagebootst waarin je je in de 70er jaren waande. Ik heb nu wel besloten ik het Museuminsel de mooiste plaats vind ik Berlijn.
Wat een mooie gebouwen, echt super indrukwekkend!

De rest van de week heb ik keihard gewerkt aan het plan van aanpak. Verder had ik wat afspraken met medewerkers van andere afdelingen die mij deden uitleggen wat hun link was met het model.
Komend weekend heb ik ook nog een museumbezoek op de planning staan! Het wordt het Naturkundemuseum of het Mauermuseum. Ik kan niet wachten om meer over deze mooie stad te ontdekken!

Heel veel liefs en tot snel,

Liz

P.s. Dankjewel Tante Gerty, Oom Rob, Patrick, Melanie, Iris en Colin voor de kaart, super lief!!

  • 20 Februari 2014 - 09:12

    Danielle Van Lent:

    Hoi liz !
    Wat goed om te lezen dat het goed met je gaat.

    ik zou het zelf niet kunnen
    petje af !

    Tot gauw dikke knuf danielle

  • 20 Februari 2014 - 09:20

    Ingrid:

    Hoi Liz,

    Dat hoort zich al goed aan, en fijn dat je het zo druk hebt, dan vliegt de tijd tenminste voorbij!
    Als je nu terug komt, breng je maar een flink stuk van de berliner mauer mee!!

    Ook een dikke knuffel van ons allemaal!!

  • 20 Februari 2014 - 09:38

    Elke:

    liz... ik lees t verslag nu voor t eerst... je hebt t druk zat voorlopig hè? Fijn dat je kamer knus is geworden want je hebt toch ook je "thuisgevoel"zo nodig na een lange werkdag... fijn dat t duits praten je zo goed afgaat. Nog 2 daagjes en je volgende wknd staat er aan te komen... benieuwd wat je dan allemaal gaat zien. Dikke knuffel van je oudste nichtje.... doey...

  • 20 Februari 2014 - 10:46

    Marco En Nicole:

    Ha Lizje!

    Wat fijn om te lezen dat het je het naar je zin hebt.
    Heel stoer van je om deze uitdaging aan te gaan!
    Wij zijn jaloers dat jij Berlijn op deze manier mag ontdekken!
    Geniet met volle teugen, dit neem je voor altijd mee in de rest van je leven!

    Liefs
    Marco en Nicole

  • 20 Februari 2014 - 11:12

    Anne:

    Heej lizjee

    Super om die leuke verhalen te lezen! Maar je amuzeert je wel zo te horen hihii
    Super sjiek dat je carnaval toch nog met ons kunt vieren en ik verheug me erop je weer te zien

  • 20 Februari 2014 - 19:11

    Stella:

    Hi Liz!

    Wat super dat het allemaal goed moet je gaat en dat je het naar je zin hebt!
    Erg knap van je!

    Geniet nog maar goed daar! Ik kijk uit naar je volgende verslag :)


    Liefs,
    Stella

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Duitsland, Berlijn

Berlin

Afstudeerstage in deze prachtige stad

Recente Reisverslagen:

20 Mei 2014

Entdeckungsreise Berlin

24 April 2014

Op de helft!

06 April 2014

Vielseitig Berlin

24 Maart 2014

Druk, druk, druk!

10 Maart 2014

Back in Berlin
Liz

Actief sinds 04 Feb. 2014
Verslag gelezen: 253
Totaal aantal bezoekers 8379

Voorgaande reizen:

08 Februari 2014 - 27 Juni 2014

Berlin

Landen bezocht: